Loving Vincent (kortis)

Alla vet vem Vincent van Gogh är, oavsett ifall man är en expressionism konst fantast eller har sett ’’Stjärnenatt’’ målningen då och då. Personligen har jag haft många kopior av hans målningar i mitt barndomshem, som ’’Trädgården i Arles Sjukhus’’. Personligen är jag en större fantast av impressionist och barocken erorna, men Goghs målningar har utan tvekan haft en stor influens på konstvärlden. Man ser inte det så mycket i dagens futuristiska, abstrakta och experimentella moderna konst, man kan säga för det sämre, men det är intressant att gå tillbaks och se hur målningar har utvecklats. Man kan säga likadant med modern animation, som försöker utveckla sig själv med nya tekniker och tekologier som dyker upp och som ett resultat glömt av sina traditionella rötter. Väldigt få animationsföretag här i västvärlden använder sig av traditionell animation, speciellt i jämförelse med Japan, som nu också börjar gå in i cg världen med ’’Ronja Rövardotter’’ och ’’Berserk’’. Vad som drog mig till ’’Loving Vincent’’ var sin stora gimmick, med att hela filmen var animerad med endast oljefärger på vitdukar, någonting jag aldrig har sett i någon annan film någonsin.
Handlingen centrerar runt en man som försöker lista ut hur Vincent van Gogh dog, mest genom att fråga folk som kände honom hur deras sista ögonblick var med honom. Många flashbacks, massa monologer och romantiska så väl som realistiska scener med vilket geni och galning Gogh var när han levde. Det är en standard biografi film, som inte gör något särskilt nytt eller drastiskt annorlunda, utan gör det absolut minsta den behöver göra. Med filmens gimmick i åtanke förväntade jag mig något mer experimentellt och psykedeliskt, som Ralph Baksi filmer eller ’’Pink Floyd’s The Wall’’, men eftersom filmen är baserad på en expressionist konstnär skulle det vara underligt. Gogh är känd för sina porträtt och vackra omgivningsavbildningar och det är vad filmen ger en. Så filmen är från ett filmskaparperspektiv ganska plan, med många profilvinklar, shot reverse-shot, etablerar tagningar, osv. Vad som räddar filmen dock är sin gimmick. Filmen ser fantastisk ut, med så många enastående och imponerande ögonblick att jag kan knappt tro att de lyckades animera alltihop. Många små detaljer i bakgrunderna och på karaktärerna dem själva. Filmen använder sig av en massa olika animationstekniker, som traditionellt, rotoscoping på karaktärerna, små cg delar och matte paintings. Ett litet klagomål är att rotoscoping tekniken inte är världens bästa integrerad, eftersom de sticker ut från bakgrunderna lite för mycket, lite för rena i jämförelse med bakgrunderna. Trots det fortsätter filmen se otroligt ut, med vissa tagningar som är exakta kopior av Goghs egna målningar och det är definitivt värt att skåda.
Från en narrativ synvinkel och struktur synvinkel gör filmen inte så mycket nytt, så ifall du inte föredrar biopicks kommer den här inte underhålla dig så mycket. För mig drogs jag in av filmens unika konststil, imponerande animation, mysterium i handlingen och ett fängslande karaktärsporträtt. Ifall du är en animation fantast kan jag inte rekommendera den här tillräckligt. Det är en av årets bättre filmer. En av årets bästa västerländska animerade filmen i år, tillsammans med ’’Nova Seed’’, ’’The Girl Without Hands’’ och ’’Tower’’.