mrtambourineniclas.blogg.se

Här kan du läsa ett galet passionerad filmentusiast och amatörkritiker skriva om nya så väl som äldre filmer från en sådan objektiv synvinkel som han är kapabel att ge... med stavfel naturligtvis.

E3 2018 tankar

Publicerad 2018-06-12 21:36:00 i 2018, spel,

For the first time ever comes a world premier exclusive to this very blogg: Niclas will talk about the E3 conferences. Ifall du är en vanlig person som har ett liv så kanske du inte vet vad E3 är. E3 är ett årligt evenemang då alla stora spelutvecklare samlas i Los Angeles för att visa vilka stora spel de planerar att släppa de kommande åren. Det streamas över hela världen live och väntat från livesändningar går flesta saker fel, med gäster som inte gör vad de blev tillsagda att göra, marknadsförare som försöker vara hippa, tekniska problem överallt och spel som inte är lika bra som alla trailers säger, vilket leder till skrattretande ögonblick. Det är en händelse då alla spel fantaster säger ’’sälj oss något’’ och oftast är de inte särskilt bra på det.
 
Förvarnig: mina åsikter är mina åsikter och inget annat. Så bli inte irriterad ifall du inte håller med mig.

E3 började riktigt svagt med EA. Jag är riktigt skeptisk över Anthems kvalité, mest för att senast EA inte visade mycket spel från en annan Bioware serie var resultatet inte det bästa. Det var också hysteriskt roligt att Dennis Brännvall från Dice var tvungen att gå upp på scen och garantera för alla framtida investerare att Lootcrates inte skulle finnas längre i Battlefront 2, med tanke på att deras spel inblandade den amerikanska regeringen förra året. Med tanke på hur ökänt E3 är för sina pinsamma ögonblick som passar fint i ’’cringe’’ samlingar på Youtube så var det väldigt få i år, men EA hade flesta ögonblick. Talespersonen på EAs konferens använde sig av modern slang på ett sådant sätt att jag flög upp ur min fotöls av hur taffligt atmosfären blev. I’m so hype, you guys! Detta är varför live aspekten till det hela får mig att titta, då stora företag försöker vara exakta och öva in varenda mening och presentation tusen gånger, vilket leder till att allting går fel och inga pratar som riktiga människor gör. Det är synd att inte det fanns fler sådana stunder, för att årets E3 var ganska tråkigt.
EAs presentation var kort, inte särskilt spännande och hade inte så mycket märkvärdigt att visa när det gäller nya spel, men som tur var lyckades Microsoft nästa dag. Jag bryr mig inte särskilt mycket för Xbox serier, men presentationen var ganska stenhård. Det var enformigt, med att alla trailers hade voice over med bilder på en ödelagd framtid, men det var kvalité närvarande på ställen. Det var också några extrema ton problem, som när de presenterar en massa seriösa och mörka spel på raken och klippa direkt till ostiga anime trailers. Jag är allt för att Microsoft samarbetar med japanska spelföretag, eftersom flesta trailers jag brydde mig om under konferensen var för spel gjorda av japaner, men det var så skrattretande att få se Aqua och Musse Pigg bredvid Tom Clancy och Gears of War. På tala om Kingdom Hearts så var det många Square Enix spel med, vilket förvånade mig när de skulle ha sin egna konferens nästa dag. Masterful storytellning is manifested in Mickey Mouse and Naruto. This is a special time for games… with Gears of War style Funko Pops.
Bethesda började riktigt underligt. Jag tycker om Andrew W.K.s musik, han är en riktigt talangfull snubbe och uppträdandet var fantastiskt, men publiken fastnade verkligen inte för det och folket som gick upp för att prata visste verkligen inte hur man hanterar en publik. Efter Rage 2 blev det bättre. Inte bra, men bättre oavsett. Alla spel de visade var antingen någonting folk visste skulle komma, spel som redan har släppts eller spel de inte visade något av, speciellt Doom: Eternal. De gick in i djup detalj om Fallout 76, det höll på för länge och upprepade allting hela tiden. Det hela kändes så meningslöst och gjorde mig inte särskilt taggad för något. Det hela kunde ha varit en Andrew W.K. konsert och jag skulle vara helt nöjd.
Devolver Digital hade ännu en komedi sketch och de var helt brutala. Gör narr av företagens förmåga att prata om politiskt korteka ämnen bara för att sälja en produkt, vätelösa valutor, manipulerar folk med deras nostalgi för äldre spel som egentligen inte har åldrats särskilt bra, hype kultur generellt, oetiska affärsmetoder och konstanta lögner. Lose her heart.
Det var tråkigt att hela Square Enix presentationen var endast en video med trailers, men spelen sig själva var spännande att se. Jag har inte tyckt om Tomb Raider och Just Cause, men det finns delar här som gör att de sticker ut från andra serier där ute. The Quiet Man ser otroligt dumt ut och jag hoppas att fler studios gör flera FMV spel i framtiden. Babylon’s Fall ser coolt ut när Platunim Games är inblandade och Octopath Traveler ser också ut att vara bland årets bästa RPGs. När det gäller Kingdom Hearts 3 är det lätt att göra skämt om konceptet, presentationen och hur länge serien har existerat, men jag ska inte döma dig ifall du tycker om det. För mig föredrar jag när ett spel är löjligt och lätt att svälja hellre än ett spel försöker vara hardcore och misslyckas, som allting annat var på årets konferenser. Detta är också varför Nintendo är mitt favorit spelföretag. Jag spelade Kingdom Hearts en hel del när jag var yngre och några jag har dejtat i mitt vuxna liv tycker om serien, men jag ska inte förneka att det inte har åldrats bra eller ens ifall det var bra till att börja med. Med det sagt dock ser det ut att vara det bästa spelet Square Enix kommer släppa i år, ifall det nu kommer vara ett dugg likt Birth by Sleep och Dream Drop Distance.
Ubisoft hade en helt okej uppträdande. Det är bäst att beskriva det som ett uppträdande, eftersom Ubisoft verkade vara mer intresserade att underhålla hellre än att prata för länge om spel som folk redan visste skulle släppas eller redan har släppts, någonting Bethesda också kunde ha gjort. Min favorit del var när legenden och british wanker Grant Kirkhope dök upp och spelade sin grymma musik från Mario + Rabbids Kingdom Battle, komplett med hip-hop musiken från Donkey Kong 64. Trail: Rising presentationen var lite för lång för ett sådant simpelt spel, men åter igen var det väldigt underhållande, fylld med attityd, färger och bra slapstick. Detsamma kan man säga om Beyond Good and Evil 2, men det var ett skeptiskt segment då Joseph Gordon-Levitt dök upp och prata om sin serie HitRECord. Företag har igenom historia inte varit särskilt snälla mot folk som har skapat konst för dem, men med HitRECords historia kommer det troligen inte resultera i smutsiga affärsmetoder i det här fallet. Att få se Shigeru Miyamoto är alltid skoj och tur nog ser Starlink helt okej ut.
PC Gaming Show hade nog den mest spännande spelen, speciellt Neo Cab och Sable. Jag har inte mycket mer att säga om det.
Sony är den där pretentiösa hipster kompisen du känner. Personen som konstant pratar om ’’uppslukande upplevelser’’, ’’djupa handlingar’’ och ’’vuxet berättande’’ i spel de tycker om, men i slutändan är det inte någon skillnad på deras moderna upplevelser från spel som släpptes för tio år sedan. Med det sagt var föreställningen stenhård. Den var underligt strukturerad, med en massa spel som knuffades åt sidan så alla större spel kunde få längre speltid och en massa filler. Hur coolt det än var att få höra simpel live musik så var det för seriöst och långsamt. Det hjälper inte heller att jag inte är särskilt taggad för flesta utav spelen presenterade här. The Last of Us part 2 hade en fantastisk trailer som visar av Naughty Dogs talang i animation avdelningen. Alla diskreta och rika detaljer i små vardagliga rörelser människor gör är så genuina här och gör interaktioner mellan karaktärer sannare och realistiska i jämförelse med vad andra spel gör idag. Det ser fantastiskt ut och jag vill gärna se den här filmen. Det slog inte till mig dock förens Ghost of Tsushima hur spel helt plötsligt ser bra ut. Borta är ’’the uncanny valley’’ effekten flesta spel har och nu kan spel faktiskt ha en konsekvent stil som inte förstör ens immersion varje gång filmen spelas.
Som förväntat sopa Nintendo mattan med alla andra, tack vare deras konkreta datum och kvalité i individuella spel. Switch har blivit konsol hemmet för indie spel och det är skönt att dem får sina ögonblick att visa av sig själva. Jag vet att jag kommer skaffa Hollow Knight efter detta i alla fall. Det var inte många spel som visades, det var mera en Smash Bros. demostartion än något annat, men de har en massa Direct senare under året så de kommer visa av sina spel vid rätt tid istället. Sedan går de in i detalj under deras Nintendo Treehouse livestreaming, så man kan gå dit för detaljer. Spelen som visades här var grymma tyckte jag. Jag spelar Carcassonne ganska ofta med mina kamrater, så att få ett på Switch vore praktiskt. Nytt FIre Emblem, Mario Patry, unga kan spela Fortnite utan att äga en dyr dator och spela vart de vill, remake på The World Ends With You och sist Daemon X Machina ser ut som ett löjligt coolt hack n slash. Jag har ingen amning om vad Ninjala är, men det ser absolut galet ut.

Ifall jag skulle ranka konferenserna från sämst till bäst så skulle det nog vara att EA och Bethesda delar sista plats, sedan Square Enix och PC Gaming Show tillsammans, Microsoft, Sony, Ubisoft och högst upp vilar Nintendo. Du kan säga att jag är orättvis eftersom jag visar mycket respekt för Nintendo och älskar deras serier, vilket är helt förståligt, men samtidigt tycker jag att Nintendo har haft några dåliga år också, speciellt under Wii U tiden. Jag är inte en nörd fanboy som saknar kritiskt tänkande när det gäller saker jag tycker om. På tala om saker jag tycker om: här är mina topp 10 spel jag ser fram emot baserat på vad alla dessa konferenser har visat oss, exkluderar dlc, remakes och spel som släpptes under konferensen.

 

10. Babylon’s Fall
Jag är inte särskilt taggad för detta än, eftersom trailern visade absolut ingenting, men jag ser fram emot vilka överraskningar Platinum Games ha i fickorna.

9. Sea of Solitude
Kvinnan som presenterade spelet tog sin tid att prata om det här, men när trailern väl började blev jag intresserad. Ser intressant ut och förhoppningsvis försöker den inte vara som Abzu eller Journey.

8. Code Vein
Den här visades inte på någon av konferenserna, antagligen för att Kingdom Hearts 3 och Battlefield 5 behövdes visas tusen gånger. Av alla Bloodborne ripoffs ser jag fram emot den här som mest.

7. Sekiro: Shadows Die Twice
Med alla spel FromSoftware måste göra som är exakt likadana som Dark Souls så ser den här okej ut. Förhoppningsvis blir det en större fokus på RPG element och världsutforskning hellre än en massa action.

6. Tunic
Det sötaste spelet i år och med tanke på alla andra spel som släpps i nära framtiden så kanske man ska investera i ett Xbox One någon gång i framtiden.

5. Devil May Cry 5
Detta är varför jag inte dömmer Kingdom Hearts fantaster, eftersom vi alla har en egna serie som är svår att försvara. Jag tvivlar starkt på att detta kommer vara fantastiskt, med tanke på att Hideki Kamiya inte är kopplad till projektet och seriens senaste två inlägg är inte särskilt omtyckta av fantaster. Jag tycker om attityden och seriens centrala karaktär Dante har varit konsekvent underhållande genom alla dessa år, så jag ser fram emot det fortfarande.

4. Ori and the Will of the Wisps
Jag spelade aldrig Ori and the Blind Forest, men jag har alltid velat pröva på det och den här nya fick mig att pröva på det ännu mer.

3. Starlink: Battle for Atlas
Space shooters är döda, men detta ser ut att komma i närheten av vad genren står för. Förhoppningsvis blir det inte ett No Man’s Sky situation.

2. Ghost of Tsushima
Jag är inte en stor fantast av Sucker Punch när det gäller deras Infamous spel, men ifall de ditchar open world delen så kanske detta blir deras första fantastiska spel. Visuellt ser det hela fantastiskt ut och spelet sig självt kan leda till intensiva och stressande ögonblick. Förhoppningsvis kommer det finns ett japanskt ljudspår.

1. Neo Cab
Efter att ha spelat Papers, Please har jag velat ha en dialog fylld thriller, vilket jag har fått i Virtue’s Last Reward, delvis i Ghost Trick och Night in the Woods, så detta verkar vara gjort för mig. Konceptet är coolt, verkar spännande att gå igenom sina dialog val försiktigt och stilen ser snygg ut.

 

Ganska tråkigt E3 i år, men det är fortfarande några spel jag ser fram emot som vanligt.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela