mrtambourineniclas.blogg.se

Här kan du läsa ett galet passionerad filmentusiast och amatörkritiker skriva om nya så väl som äldre filmer från en sådan objektiv synvinkel som han är kapabel att ge... med stavfel naturligtvis.

Filmer jag såg den här Månaden (september, 2019)

Publicerad 2019-09-29 08:57:00 i 2019, Filmer jag såg den här Månaden,

Sommaren är nu över och vi stiger in i hösten, i förhoppningar om att filmerna blir bättre än vad de har varit i sommar. Ad Astra var den enda filmen jag såg i en biograf under månaden och blir filmen jag rekommenderar högt av alla filmer jag kommer nämna här. Annars har jag varit upptagen med serier på sistone. Avslutade både The Dark Crystal: Age of Resistance och Undone, var nöjd med båda och rekommenderar båda. Age of Resistance planerar jag en separat recension för, så jag ska inte gå in i för djupa detaljer här, men mina tankar kring Undone var helt okej. Den hade modern politik och för trendig/modern dialog på ställen jag inte uppskattade och föråldrade serien bara några minuter efter visningen. Fast samtidigt var dialogen viktigare utanför sin direkta mening, utan var där för att ge huvudkaraktären en genuin och realistisk personlighet och jag uppskattade det en massa. Rosa Salazar och Bob Odenkirk var fantastiska i sina roller och delade en ännu bättre familjerelation som rörde mig och gör att andra serier med liknande dynamik ser medelmåttiga ut i jämförelse. Hur som helst har vi filmer att gå igenom, så vi kör på: 

Nya Filmer:

The Man Who Killed Don Quixote

Ett projekt Terry Gilliam har velat skapa i flera decennier och äntligen lyckas han skapa det han har kämpat så länge med att filma. Berättelsen är en modern tvist på Don Quixote historien och en stor del av underhållningen kommer från att man som tittare har åtminstone lite kunskap om hur originalet utspelas, så ifall du inte är bekant med boken rekommenderar jag att du läser den eller läser en sammanfattning innan du ser den här filmen.

Som en stor fantast av Gilliams filmer, speciellt Brazil och Fear & Loathing in Las Vegas, var detta en film jag såg fram emot. Levde inte upp till mina förväntningar, men samtidigt är detta är en underlig berättelse att lägga en unik tvist på. Takten, strukturen och berättandet är hackigt och bisarrt i många scener, som oftast inblandar karaktärer och handlingen som inte är med i första Don Quixote berättelsen. Vill egentligen inte avslöja för mycket, då filmen fortfarande är hysterisk och ordentligt sevärd. Så jag rekommenderar den och jag tror upplevelsen kommer bli förbättrad med flera visningar. Jonathan Pryce är så fantastisk i sin roll att man kan nästan ignorera de sämre delarna.
Rekommendation från mig.

Modest Heroes

Detta är en samling med tre kortfilmer, som har olika konststilar, speltid och når inte upp till ett långfilmsformat. Så tekniskt sätt inte en långfilm, men när ska jag ha en ursäkt att skriva om den här? Modest Heroes är från Studio Ponoc, som består av animatörer och regissörer från Studio Ghibli och skapade Mary och Häxans Blomma. När det gäller Ghibli standard var den filmens ganska medelmåttig, men i efterhand är det en helt okej familjefilm. Detsamma gäller nog för Modest Heroes tycker jag. Med tanke på historierna i dessa kortfilmer är det nog bäst att de inte expanderades till separata långfilmer, då premisserna är tunna och klyschorna massor. Fortfarande blev överraskad av just hur annorlunda segmenten är från varandra, både i ton, berättarstil och animering.

Den första är mera lik Mary och Häxans Blomma, med sitt fantasy tema och högre personliga insatser. Tyvärr är det den svagaste bland bunten. Animeringen är fortfarande grym och karaktärerna underbara, men berättandet sig självt är klyschigt och lätt bortglömt. Den är söt och barn kommer tycka om den, men ekar andra bättre Ghibli projekt och sticker dåligt ut från de andra två kortfilmerna i samlingen.

Den andra följer en mamma och hennes son, som är seriöst allergisk mot ägg och konflikterna kommer från att mamman försöker skydda sin son från att äta produkter med ägg som ingedienser. Konststilen är ganska grym och passar berättelsen, även fast det inte ser det bästa ut när karaktärer ska göra avancerade rörelser, som att dansa eller röra sig fort. Fast det blir fängslande när hemskare scener uppkommer och stilen blir drastiskt annorlunda, med mörka, aggressiva konturer, utspridda färger som blandas ihop och påminner lite om scener ur Sagan om Prinsessan Kaguya. Tyckte om den här mest, trots att den kändes lite för kort och var gränsfall överdramatiserad på ställen, då det bästa var de tystare scenerna och de långsammare scenerna med hög spänning i sig.

Den sista är den mest experimentella här. En man som är osynlig för resten av världen och vi får se hans arbetsdag och hur hans existentiella kris uppkommer. Pretentiös på många vis, men som tur nog släpper handlingen det ett tag och istället fokuserar på tajta, visuellt intressanta och häpnadsväckande scener som kopplas ihop med huvudkaraktärens interna konflikt. Min favoritscen i hela filmen var när den osynlige mannen pratade med den blinda mannen. Fylld med atmosfär, takten är underbar och dialogen är rak på sak.

Generellt tyckte jag om den här samlingen. I eftertexterna står det att detta är volym ett och jag vill gärna se Ponoc ge andra filmskapare inom industrin en chans att visa av sin stil i ännu en samling som den här och kanske får regissera långfilmer hos företaget.
Rekommendation från mig.

Småkryp 2: Äventyr i Karibien

Jag såg Småkryp: Långfilmen några år sedan och tyckte om den. En liten film med en simpel handling, men det är okej. Barn behöver tysta, långsamma och läskiga upplevelser ibland, speciellt i dagens filmklimat där varenda familjefilm är hyperaktiv och visuellt tätt. Serier verkar ha ockuperat det diskreta berättandet idag, så åtminstone finns det något för barnen som vill ha den typen av underhållning. När jag var liten uppskattade jag det i alla fall. Nu kommer uppföljaren och har ”större” filmiska ambitioner än den första och är bättre på alla möjliga vis. Småkryp: Långfilmen var ganska klyschig, på en acceptabel nivå, men Småkryp 2 saknar typiska delar man förväntar sig från en familjefilm och istället presenterar klara, vackra och surrealistiska scener som är kopplade ihop av känslomässigt drivna motivationer. Istället för den första filmens intresse att inkludera en uppenbar antagonist och ett stort klimax. Som den första filmen är Småkryp 2 helt dialogfri och ändå är så inspirerad i sitt berättande, humor, fantastiska musik och underbara personlighet. Årets bästa animerade film än så länge. Kan inte rekommendera den tillräckligt mycket. 
Stor rekommendation från mig.

Steven Universe: The Movie

När det gäller långa moderna tecknade serier från Amerika är Steven Universe den enda jag har sett varenda avsnitt av. Inte för att serien är så fantastisk att jag var tvungen att se varenda avsnitt vid sändningen, utan egentligen för det motsatta. Skulle beskriva Steven Universe som den bästa inkonsekventa serien någonsin gjorts, med att avsnitt har några utav de underbaraste och utmanande berättarbågarna inom mediumet, men samtidigt lider av riktigt hemska och usla delar som är utspridda överallt. Delar som gör det svårt för mig att sitta igenom serien igen. Dessutom bristen på kvalité inom animeringen, allt filler, värdelösa karaktärer och klumpiga takten gör upplevelsen smärtsam. En dag kommer en hardcore fantast skapa en lista med alla avsnitt som endast existerar för att all handling och karaktärsutveckling ska fungera och samtidigt exkluderar allt onödigt. Detta är en serie jag skulle gärna vilja se en Full Metal Alchemist liknande nyinspelning, som tar aspekter som inte nödvändigtvis fungerade i originalet och antingen förbättrar det eller tar bort det helt och hållet.

Hur jag precis beskrev serien och dess brister kan man beskriva Steven Universe: The Movie med också, tyvärr. Det starkaste som var med i serien är fortfarande lika starkt i filmen, medan andra delar drar ned takten och dramat till en snigelfart och är tråkigt som tusan. Det som konstant greppade tag i mitt intresse var filmens nykomling Spinel och hennes interaktioner med huvudkaraktären Steven. Både hennes design och personlighet är en återblick till 30-talets animerade kortfilmer, en stil som nyligen fick en återupplivning i Cuphead videospelet. Hennes energi, karaktär och sånger är fantastiska från början till slut och Steven tillsammans med henne delar en energirik dynamik. Skratta lite för mig själv eftersom jag fick flashbacks till när Maka blev galen i Soul Eater, med Spinels rörelser och att hon använder en lie som vapen. Fast likt serien måste en märkvärdig del utav speltiden vara ägnad till karaktärer som har lite till ingen relevans i berättelsen som presenteras här och är inte tillräckligt ärlig för att bli fängslande. Sidokaraktärer, till och med huvudkaraktärer, får inte så mycket att göra förutom att gå igenom samma berättarbåge de hade i serien så Steven kan lära sig det viktiga med förändring. Konceptet med förändring och det förflutnas mörkare sida har varit ett stort tema igenom serien och filmen medvetet pekar ut att all karaktärsutveckling återupprepas, men jag hade hoppats på något nytt istället. Allt detta är här för Stevens och Spinels karaktärsutveckling och det fungerar, dock är utförandet av dessa scener och sekvenser hackiga. Diamanterna, antagonisterna i serien och de som orsakade otänkbara mängder massakrer och utrotade hela planeter, blir förlåtna och beter sig som oskyldiga och är avbildade som om de har sonat för sina hemska handlingar, även fast det inte är fallet. Istället får Pink Diamond all skit lagt på sig, även fast hon är uppfostrad av de andra att bete sig på det sättet. Handlingen bara ignorerar det hela för att Spinels berättarbåge ska fungera, istället för att Diamanterna tar konsekvenserna för sina handlingar. För att handlingen ska fungera blir Steven tvingad att bete sig som en idiot så Spinel blir galen igen inför filmens klimax. Dessa påtvingade scener kombinerat med avslutet för Spinels berättarbåge är riktigt, riktigt dåligt och gjorde mig arg. Sedan är många sånger i den första halvan svaga och instrumenteringen låter som lågkvalité kopior utav The Lego Movie 2: The Second Part sånger. Serien hade sångsekvenser och ett helt avsnitt ägnat till inget annat än sånger, men här är det så mycket av det och känns, igen, som filler och drar ut på speltiden. Rocko’s Modern Life: Static Cling visste att idén bakom handlingen inte behövde nå upp till ett långfilmsformat, utan höll sig under en timma. Steven Universe: The Movie är tolv avsnitt lång i sin speltid och behövde inte vara så lång när den speltiden fokuserar på delar som inte har relevans till handlingen och animeringen i vissa delar får mer uppmärksamhet än andra.

Filmen har fantastiska sekvenser och karaktärer, vilket gör det hela frustrerande när det är klistrat ihop med svagare sekvenser och karaktärer. Målgruppen filmen är riktad mot kommer hitta många underhållande saker här och fantaster verkar ha haft en positiv reaktion till det hela, personligen hade jag gärna velat se detta som en tre-fyra avsnitt lång separat berättelse i serien hellre än i ett långfilmsformat. Likt serien finns det grymma och inspirerande delar, bara att man måste sitta igenom långsamma och inkonsekventa scener för att komma dit. Finns säkert ett dussin videos på Youtube som går igenom alla filmens sämre delar i detalj och ifall du inte har någon självrespekt och ingen egen åsikt kan du väl titta på dem antar jag. Inte lika dålig som seriens avslut, men en besvikelse oavsett. Inser att den här recensionen är lång, lite överallt och konstigt utspritt, men det reflekterar hur filmen är. Ifall du vill ha andra bättre rekommendationer från mig kan jag nämna Hilda, Over the Garden Wall och She-Ra på Netflix.
Svag rekommendation från mig.

Us

Fick inte chansen att se den här på bio, fast nu fick jag se den hemma i mörkret istället. Var rädd att upplevelsen skulle bli en upprepning av Get Out, Jordan Peeles förra film, men jag var glad för hur annorlunda den var. Tror jag föredrar Us över Get Out, mest för att komedin var generellt bättre och alla rysare var konstant underhållande. Den tekniska sidan är fortfarande den samma i båda filmerna, eftersom samma filmteam och regissör är kopplade, bara nu är det inte fokuserat på samma budskap. Jay Bauman från RedLetterMedia beskrev Us som en M. Night Shyamalan film, med att filmen har en stor förlitan på tvistar med metaforisk innebördan och är absolut absurt ifall man bestämmer sig för att analysera handlingen och dess uppenbarelser. En film där man måste släppa taget på logiken i ens hjärna och översätta filmens symbolik och hur det är kopplat till verkligheten istället, likt Get Out. Vill inte avslöja mer. Säger bara att den är bland de bättre filmerna från i år och du borde se den ifall du är en skräckfantast.
Stor rekommendation från mig.


Äldre filmer:

The Happytime Murders

Jag har precis tittat klart på The Dark Crystal: Age of Resistance och ville se hur andra filmer som använder dockor idag ser ut. Något jag ångra omedelbart. The Happytime Murders är en typisk film-noir buddy komedi man har sett tusen gånger innan, bara uselt. Chockerande oinspirerad, takten och humorn är smärtsamt repetitivt, scenografin och kameraarbetet är livlöst och platt med sitt tråkiga ljus och setdesign, skådespelarna och klippningen har låg energi och känns långsamma och musiken suger. Musikvideon för El-Ps The Full Retard gör exakt vad den här filmen önskade att den kunde göra, men hade varken riktningen eller talangen som behövdes för att utföra det här konceptet ordentligt. Kan bara se mötena där regissören och manusförfattaren sa till producenter: ”Har ni sett Who Framed Roger Rabbit? Vi gör det där… fast med dockor.” Jim Henson tyckte inte om idén av att strikt skapa underhållning för småbarn, men jag kan inte tänka mig att denna Bright klon var det han hade tänkt sig.
Ingen rekommendation från mig.
 
Mitt Twitter: @Spid3rF
Mitt Letterboxd: Spider Fang

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela